Kotiseutumuseolla 25.7.2020 tapahtumat

Sompio-seura täyttää tänä vuonna 50-vuotta.

Seuran oli tarkoitus juhlia merkkivuottaan Muteniassa 8. elokuuta 2020. Toisin kuitenkin kävi. Korona esti juhlan järjestämisen. Juhla siirtyy pidettäväksi 7.8.2021, ja paikkana on edelleen Mutenia.

Juhlavuoden kunniaksi seuran hallitus oli helmikuun kokouksessaan (16.2.2020) päättänyt jakaa seuran standaarin neljälle seuran aktiiville sekä kutsua seuralle kunniajäsenen.

Juhlan peruuntumisen vuoksi hallitus sopi ylimääräisestä kokouksesta, jossa ko. huomionosoitukset jaetaan. Päivämääräksi tuli 25.7.2020.

Seuran viiri eli standaari otettiin käyttöön 1990. Viirin on suunnitellut seuran pitkäaikainen sihteeri Katri Alakorva.

Standaari ojennetaan seuran toiminnassa aktiivisesti toimineelle henkilölle. Ansioiksi katsotaan esim. hallituksen piirissä pitkään toimiminen, ahkera talkoisiin osallistuminen, sompiolaisuuden vaaliminen sekä perinteen siirtäminen nuoremmille sukupolville.

Seuran standaarin saivat Aino Alakorva, Esa Koski, Pertti Lokka ja Kari Magga.

Jokaisella palkitulla on Sompio-seuran toimintaa edistävät ja rikastuttavat ansionsa.

Kunniajäseniä on tähän mennessä vain muutama: Ale Lokka, Juho Korva, Andreas Alariesto ja Katri Alakorva.

Kunniajäseneksi seuran hallitus kutsui kirjailija Lauri Hihnavaaran.

Hallitus perusteli päätöstään sillä, että Hihnavaara on teoksissaan monipuolisesti kuvannut sompiolaista elämää.

Lisäksi hän on tuonut tunnetuksi jo osittain unohtunutta sompiolaista kulttuuria sekä käyttänyt kirjoissaan paljon paikallista murretta. Tässä yhteydessä tekstistä on noussut esiin aiemmin vanhassa Sompiossa käytettyä sanastoa.

Lauri Hihnavaara valitettavasti menehtyi viikkoa ennen kunniakirjan saamista.

Kunniakirjan otti vastaan hänen siskonsa Rauha Koski-Rautiainen.

”Matkalla Moskuun.
Yksin kuljen tuttuja maita. Kuljen yli pienen suoalueen, ja kohtaan maapainanteen, josta alkaa Moskunkuru. Askel hiipuu kuin itsestään. Sateen kostuttama metsä tuoksuu ja tunnen olevani kotona ”.

Hihnavaara: Luiron laulu 2002