Yliluiron partisaani-iskujen muistojuhla 2013

Yliluiron partisaani-iskujen muistojuhla

Vuotson Saamelais-seura ja Sompio-seura järjestivät Yliluiron partisaani-iskujen muistojuhlan sunnuntaina 25.8.2013 Uulalassa.

Yliluiron partisaani-iskujen muistojuhlaa vietettiin kauniin aurinkoisena päivänä Uulalassa runsaan väkijoukon läsnäollessa. Tapahtumasta on kulunut 70-vuotta ja länsä oli kymmeniä ihmisiä, joita asia jollakin tavalla kosketti.

’Luirojoen varressa sijainneisiin Yliluiron ja Uulalan taloihin tehtiin partisaanihyökkäys 19.8.1943. Taloissa asuivat Orposen Maggan veljesten, Pauluksen ja Uulan perheet. Partisaani-iskussa menettivät henkensä Yliluiron emäntä Elsa-Marja Magga sekä hänen pienet poikansa, kolmen vuoden ikäinen Pauli ja kolmeviikkoinen vauva Oula. Piika Edita Härmä ja Niila Ponku otettiin vangeiksi. Edita ammuttiin jo alkumatkasta ja Niila vietiin vangiksi Neuvostoliittoon, missä hän oli reilun vuoden. Neuvokkuuden ansioista iskusta selvisivät hengissä Inkeri-ahku ja Elsa-Marjan tyttäret, kuuden vuoden ikäinen Annikki ja vajaan neljän vuoden ikäinen Kaarina. Lähtiessään partisaanit sytyttivät talon palamaan. Uulalan talon emäntä Priitta-Johanna Magga ammuttiin kotitalonsa portaille oven läpi. Luodin reikä on vieläkin näkyvissä Uulalan ovessa. Priitta-Johannan aikuisista lapsista Onni haavoittui ja Inkeri sekä 15-vuotias Paulus pääsivät pakoon. Talon edesmenneen isännän Uulan veli Antti ehti myös pakoon’ (Siljo 2.9.2013)