Seuran perustaminen

Seuran syntyvaiheita etsiessä menemme ajassa taaksepäin aina vuoteen 1926. Sompion kansa eleli kaukana maalikylistä omaa rauhallista tahtiaan, kalasteli, metsästeli, hoiti porojaan, viljeli peltojaan. Tuohon aikaan herätettiin Suomessa henkiin maamiesseura-aatetta ja kaukaiseen Sompioonkin, tiettömään kairaan, saapui talvella 1926 Rovaniemeltä henkilö puhumaan maamiesseuraviikolla.

Puhetilaisuus pidettiin Lokassa, ja tilaisuuden jälkeen perustettiin Lokkaan maamiesseura, jonka nimeksi tuli Sompion Maamiesseura. Toiminta lähti käyntiin yhteistyönä korvaslaisten kanssa. Sitten tulivat raskaat sotavuodet ja jälleenrakentamisen vaikeat vuodet. Aloitettiin tyhjästä. Vuonna 1946 lokkalaiset perustivat oman seuran ja Sompion Maamiesseura jäi Korvaseen.

60-luku toi Sompiolle uudet haasteet, alkoi suuren tekojärven rakentaminen. Sompion kansalla oli edessä muutto uusille palkisille, tällä kertaa lopullisesti. Kun suuri muutto lopulta oli ohi, uudet asentopaikat löydetty ja saatu taas elämä alkuun, tuli ajankohtaiseksi ajatus yhteisen seuran perustamisesta, jotta siteet entisiin naapureihin ja ystäviin eivät katkeaisi.

Vanha maamiesseura oli jäänyt tarpeettomaksi, eihän ollut enää maita eikä mantuja. Päätettiin muuttaa maamiesseura kotiseutuyhdistyksesi, johon jäseniksi pääsisivät kaikki entisen Sompion asukkaat. Niin syntyi elokuun 22. päivänä 1970 Kotiseutuyhdistys Sompio-seura ry vaalimaan ja tallentamaan vanhan Sompion perinnettä ja pitämään yhteyttä sompiolaisten kesken.